tiistai 18. heinäkuuta 2023

Voiko A tuntea B:n kivut?

 Ludwig Wittgenstein on kirjoissaan (muistiinpanoistaan kootuissa kirjoissa), kuten Sininen ja ruskea kirja, puhunut kiinnostavasta kysymyksestä, onko kiistatonta, että kukaan ei voi tuntea toisen kipuja. (Siis: onko loogisesti mahdotonta, että joku tuntisi toisen kivun.)

Voi nimittäin kysyä, mitä tarkoitamme (haluamme sanoa) sanoessamme: minä en voi tuntea hänen kipujaan. Tai: mitä voisimme tarkoittaa sanomalla: minä voin tuntea hänen kipunsa.

Wittgensteinin mukaan lauseella on mahdollista tarkoittaa eri asioita - sen merkitys on sopimuksenvarainen. Lause voi olla jossakin mielesssä tosi, toisessa virheellinen.

Wittgenstein väläyttää mahdollisuutta, että kahdella henkilöllä olisi yhteinen käsi - että kädestä johtaa kumpaisenkin aivoihin tuntohermot, jolloin toisen tuntiessa tietynlaisen kivun toinen tuntee sinänsä aivan samanlaisen (laadultaan samanlaisen).

Wittgenstein esittää, että tässä tapauksessa jotkut voisivat sanoa (olla valmiita sanomaan), että kahdella henkilöllä on sama (ei vain samanlainen) kipu.

Yhtälailla mahdollista on, että jotkut toiset sanoisivat nytkin: mutta A:lla on kuitenkin eri kipu kuin B:llä.

Itse näen: A:lla on eri kipu kuin B:llä siinä mielessä, että A kokee kipunsa yhdessä eri aistimusten (näköaistimusten, hajuaistimusten...) kanssa kuin B omansa. A:n kipu on aistimuskokonaisuuden Aa elementti, B:n kipu aistimuskokonaisuuden Ba elementti. On kaksi eri(laista) aistimuskokonaisuutta, joten täytyy olla kaksi eri kipua (määrällisesti eri, joskaan ei laadullisesti).

Yksi tapa ymmärtää lause "Minulla ei voi olla hänen kipujaan" on: "minä en voi havaita hänen kipujaan" - vastakohtana objektiivisille/intersubjektiivisille* havainnoille "ulkomaailmasta". (Kutsumme havaintojamme ulkomaailmasta jaetuiksi, yhteisiksi havainnoiksi, vaikka niidenkin tapauksessa A:lla on (määrällisesti) eri havainto kuin B:llä - eri aistimuskokonaisuuteen kuuluva havainto**.)

"Jaetun käden" esimerkissä A voi havaita B:n kivut (voisi sanoa!) - aina, kun B kokee tietynlaisen kivun, A "havaitsee" sinänsä samanlaisen (ei vain sattumalta, vaan säännönmukaisesti).

* Intersubjektiivisilla aistimuksilla tarkoitetaan kaikkien/useimpien ihmisten suunnilleen samansisältöisiä aistimuksia samassa ympäristössä, "jaettuja kokemuksia".

** Vaikuttaa toki todennäköiseltä, että "ulkomaailman havaitsemisen" tapauksessa A:lla on suunnilleen samansisältöinen havainto kuin B:llä, toisin kuin normaaliolosuhteissa (ilman jaettuja käsiä) toisen kivun havaitsemisen tapauksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti