Maailmankaikkeuden
alkuhetkellisyys ei edellytä tyhjästä syntymistä
Nykyfysiikassa
vallitseva käsitys on ymmärtääkseni (edelleen) se, että aineen olemassaololla
on tietty alkuhetki: ennen alkuräjähdystä ei ollut ainetta eikä aikaakaan -- ei
itse asiassa ollut mitään "ennen alkuräjähdystä", jolloin olisi
voinut vallita olemassaolo tai olemattomuus. Useimpien ihmisten intuitiot
näyttäisivät sotivan tätä vastaan.
Useimmista näyttää intuitiivisesti selvältä:
jos aineen olemassaolollla on tietty alkuhetki -- olemassaolo ei jatku
loputtomiin "taaksepäin" -- on
täytynyt kerran tapahtua muutos olemattomuudesta olemassaoloon. Aineen
olemassaoloa on täytynyt edeltää vähintään yksi olemattomuustilanne ja siis
olemattomuushetki. (Pidän ilmeisenä: jos vallitsee jokin tilanne --
olemassaolo- tai olemattomuustilanne -- vallitsee hetki.) Jos aika on
erilaisten tilanteiden vaihtumista toisiinsa, ei ole ollut olemattomuuden aikaa
(aikajatkumoa), mutta on ainakin ollut olemattomuushetki, joka on osa
kosmista aikajatkumoa. Tämän edeltävän olemattomuuden välttämättömyyden
kiellän.
Ensiksi: siitä, että voimme kuvitella mille
tahansa hetkelle (=maailmankaikkeuden kokonaistilanteelle1) edeltävän hetken =
tilanteen, ei toki seuraa, että jokaisella tilanteella on ollut edeltävä
tilanne (että aika jatkuu loputtomiin "taaksepäin). Oletettakoon, että
kosmisella historialla2 on alkuhetki -- hetki jota ei edellä
olemassaolon tai olemattomuuden tilanne. Ja oletettakoon, että alkutilanne oli
aineen olemassaolo -- olemattomuus ei ole vallinnut koskaan. Aine ei ole
syntynyt, vaan ollut vain "valmiiksi olemassa".
Nyt: näyttää ilmeiseltä, että aikajatkumoa
ei voi olla "valmiiksi olemassa". (Tarkoitan
"aikajatkumolla" jo-kuluneiden hetkien ja nykyhetken jatkumoa. Sanon
aikajatkumon "olevan olemassa" silloin, kun on ollut nykyhetkeä
edeltäviä hetkiä. Aikajatkumo "on olemassa" silloin, kun on (ollut)
olemassa menneisyys.) Terve järki sanoo: aikajatkumo on olemassa vasta kun
aikaa on kulunut. Aikajatkumon täytyy syntyä (anteeksi) ajan myötä. Esitän
siis: aine on ollut vain valmiiksi olemassa (aineen olemassaolo on ollut
ensimmäinen tilanne), mutta menneisyyttä (aikajatkumoa) ei ole aina
ollut. Alussa oli aineenolemassaolohetki, jona ei ollut ehtinyt tapahtua
alkutilanteen vaihtumista toisiin tilanteisiin eikä siis ollut
äsken-ollutta aineenolemassaolohetkeä. Vaikka aine on "aina-ollutta"
= syntymätöntä, ainetta ei alussa ollut ollut jo äsken -- aineen
olemassaolo ei jatku loputtomiin "taaksepäin".
Vielä kerran: aine on ollut valmiiksi
olemassa, mutta menneisyyttä ei ole aina ollut. Myöntänette, että aineen
valmiiksi-olemisesta ei loogisesti seuraa aikajatkumon valmiiksi-oleminen. (Ne
ovat eri asioita eikä edelliseen sisälly jälkimmäinen. Loogiset todostukset
ovat tautologioita -- mm. Wittgenstein 19973.)
Ei ole kysyttävä, miksi olemassaolo alkoi
"vasta silloin kun alkoi" (olettaen ennalta ääretön menneisyys). Jos
joskus on ollut valmiiksi-oleva olemassaolotilanne, aika on kasvanut siitä vain
"eteenpäin". Olemassaolo ei ole voinut alkaa "ennen
alkutilannetta". Tai, toisin: jo-olleiden olemassaolohetkien määrän
rajallisuus (mikäli ne alkavat alkuräjähdyksestä) johtuu vain siitä, että
maailmankaikkeuden kokonaistilanne on ehtinyt vaihtua toisiin,
valmiiksi-olleesta tilanteesta alkaen, "vasta" nykyisen historian
hetkimäärän verran.
Oletettakoon siis: aine on "ollut
aina" (=ensimmäinen tilanne, vailla edeltävää tyhjyyttä), mutta aika on
syntynyt tilanteiden vaihtumisen myötä. On ollut alkutilanne, jona ei ollut
menneisyyttä, joten "takanamme" ei ole loputonta hetkijoukkoa
(samantekevää, "minkäpaksuiset" historianviipaleet lasketaan
"yksittäisiksi hetkiksi").
Olettamus ratkaisee vaikeudet, joita
(kerralla-olemassaolevan) äärettömän määrän ajatukseen sisältyy. Esimerkiksi
tämän: vaikuttaa ilmeiseltä, että mikä tahansa yhdensuuruinen, kasvamaton
määrä on laskettavissa loppuun (=äärellinen). Tai, kuten Kant kysyi (sanamuoto
omani): miten "takanamme oleva" loputon aika on voinut kulua loppuun,
niin että olemme päässeet nykyhetkeen?
Ympäristöni kertoo minulle, että ratkaisuani
on vaikea hahmottaa intuitiivisesti (ainakin oli, ennen viimeistä
ilmaisunselventämisyritystäni). Puhui intuitionvastaisuus ratkaisuani vastaan
tai ei, yritän pehmentää sitä. Itse pystyn (melkein) hahmottamaan ajatukseni
visuaalisesti, jos yritän kuvitella maailmankaikkeuden
valmiiksi-olevana, mutta maailmankaikkeuden muutoksen syntyvänä.
Toisen intuitiivisen ongelman ajatukseni
jopa ratkaisee: tuntuu uskottavammalta, että aine syntyy aineesta, kuin että se
syntyy tyhjästä. Voiko täydellistä tyhjyyttä -- tilannetta jossa mitään ei ole
-- yleensä olla? Millainen tilanne on "täydellinen
olemattomuus"? Eikö jokaisen tilanteen ole oltava jonkinlainen
tilanne? Myös: voidaanko puhua 1) absoluuttisesta
olemassaolosta/olemattomuudesta (olemattomuus vallitsisi mielten kokemusten
ulkopuolella ja riippumatta mielten kokemuksista) 2) tyhjästä paikasta
absoluuttiselle olemassaololle? Siis: missä ei ole mitään?
Universaalissa "tyhjyyden tilanteessa"? Mutta tarkoittaako tämä
mitään? Voidaanko "tilanne" määritellä viittaamatta olioihin4? Ellei
"olemattomuutta" voida määritellä/kuvata positiivisesti, olisi
ainakin voitava määritellä/kuvata olemattomuuden "paikka".
Entä loppu?
Useimpien intuitio
näyttäisi sanovan: jos olemassaololla on alku, sillä on oltava loppukin. Tämä
on hätiköity johtopäätös (anteeksi: intuitio). Aluttomuus ja loputtomuus eivät
ole symmetriset vastinparit.
Alun puuttuminen johtaa millä tahansa
hetkellä olemassaolevan5 aikajatkumon (kuluneiden hetkien joukon)
äärettömyyteen -- monen kirjoissa mielettömyyteen. Ääretön joukko voidaan
määritellä vain negaation kautta: joukko jota ei voi laskea loppuun. Mikään
aktuaalinern samankokoisena pysyvä joukko ei täyttäisi tätä tunnusmerkkiä (väitämme
minä ja Aristoteles6). Lopun
puuttuminen sen sijaan jättää millä tahansa hetkellä "olemassaolevan"
hetkijoukon äärelliseksi -- sikäli uskottavaksi.
Toinen argumentti lopun välttämättömyyttä
vastaan on: jos äärellisyyden välttämättömyys pysäyttää ajan kulun, mikä on se
hetkiluku, jota ei enää voida ylittää?
Äärettömän hetkijoukon mahdottomuudesta
seuraa ajan alun olemassaolo (olleisuus?), mutta se sallii loputtoman
jatkumisen. Siitä seuraa myös aineen olemassaolon alullisuus (ääretön
aineenolemassaolohetkienkin jatkumo lienee mahdoton) ja se sallii aineen
olemassaolon loputtoman jatkumisen (muut esteet tälle ovat toki mahdollisia).
Kaikki tämä edellyttää (myönnän), että aikaa7 (ja ainetta) on
olemassa havaintojemme ulkopuolellakin. Jos kaikki "hetket" ovat
todellisuudessa olemassa yhtäaikaa, niitä ei voi olla loputtomasti meille
"myöhempänä" ilmenevässä "päässä"kään.
Ajan olemassaolo on liian iso kysymys
jäljelläolevilla riveillä ratkaistavaksi. Olkoon siis lopputulema: jos
aine on olemassa ajassa, kuten äkkinäisestä näyttäisi, sillä on oltava alku
muttei välttämättä loppua. Jos aineen olemassaolo on alullisuutensa
lisäksi loputonta, ei tarvita muutosta olemattomuudesta aineeseen eikä aineesta
olemattomuuteen. Tämä lienee useimpien intuition mukaista, for what it's
worth.
Ks. myös
äärettömyys-liite edellistä tekstistäni, "Joukko on (jo vain) osajoukkoaan
suurempi".
Yhteydenotot sms:itse
puh. 044-282 2525
Viitteet
1 Kyllä: uskon
universaaliin aikaan. Asian perusteleminen vaatisi huomattavasti tätä pitemmän
artikkelin (mm. perusteellisen paneutumisen "olemassaolon"
merkitykseen).
2 Maailmankaikkeuden
ja maailmankaikkeuden olemattomuuden historialla.
3. Wittgenstein,
Ludwig (1997): Tractatus logico-philosophicus (Tractatus
logico-philosophicus, 1921). Suom. Heikki Nyman. WSOY, Porvoo-Helsinki-Juva.
6.1--.
4
Maailmankaikkeudessa/mielessä vallitseva "tilanne" on määriteltävissä
niiden olioiden (suhteineen) kokonaisuudeksi, joista maailmankaikkeus/mieli
(tietyllä hetkellä) koostuu. Arjessa puhumme "tilanteesta" vain
ajatellessamme, että samassa jossakin vallitsevat eri hetkinä eri
olosuhteet. Maailmankaikkeuden olosuhteet (ja vaihtoehtoiset
olosuhteet) ovat kuviteltavissa, eli sen "tilanteella" on
merkitys. "Olemattomuuden tilanteella" sen sijaan ei ole
"näyttämöä" (jotakin jonka olosuhteet vaihtuvat). Kuvittelemme
helposti "näyttämön" (tyhjän avaruuden reunat), mutta jos tälainen
on, emme voi puhua olemattomuudesta.
5 Jos halutaan:
hetkijoukon, joka muodostuu vallitsevanhetkisestä maailmankaikkeuden
kokonaistilanteesta + niistä kokonaistilanteista, jotka ovat kausaalisesti
johtaneet vallitsevanhetkiseen kokonaistilanteeseen. Syy-yhteys
vallitsevanhetkiseen (ainoaan olemassaolevaan) tilanteeseen taitaa olla ainoa
asia, joka voi "lainata" menneille tilanteille jonkinlaisen
"todellisuuden" (ja aikajatkumolle "olemassaolon").
6 Tarkkaan ottaen A.
sanoo: "Yleensä ääretön on olemassa siten, että otetaan aina yksi toisen
jälkeen, ja jokainen otettu on aina äärellinen, mutta se on yhä uudelleen
erilainen. ...Ääretön ei siis ole olemassa millään toisella tavalla, mutta
potentiaalisesti ja vähentymisen kautta [loputtomana jaettavuutena] se on
olemassa." A:n pistämätön äärettömän määritelmä kuuluu: jokin mitä ei
voida käydä läpi. Aristoteles (1992): Fysiikka. Suom. Tuija Jatakari ja
Kati Näätsaari. Gaudeamus, Helsinki. 52, 58.
7 "Aika"
tarkoittaa tässä tilanteiden (olioiden ja olioiden suhteiden) muuttumista,
korvautumista uusilla. Ei niinkään päällekkäinkertymistä, niin kuin ajan
kulumisen kokemuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti