METAFYYSINEN
VÄLTTÄMÄTTÖMYYS (JA JOULUPUKKI JA MUUMIMAMMA)
--aiemmat huomiot "yksityisen kielen välttämättömyydestä" poistettu, koska Wittgenstein ei tainnut tarkoittaa sillä aivan sitä mitä oletin
--aiemmat huomiot "yksityisen kielen välttämättömyydestä" poistettu, koska Wittgenstein ei tainnut tarkoittaa sillä aivan sitä mitä oletin
Törmäsin hiljattain
"metafyysisen välttämättömyyden" käsitteeseen eräässä kirjassa*. Asia
määriteltiin tähän tapaan: asiaintila on
metafyysisesti välttämätön, jos se vallitsee kaikissa mahdollisissa
maailmoissa, joiden olemassaolon METAFYSIIKKA SALLII. (Mahdollisten maailmojen
semantiikkaa tuntemattomille: "vallita kaikissa mahdollisissa
maailmoissa" = "olla loogisesti välttämätöntä" -- ja
"vallita kaikissa maailmoissa riippumatta niissä voimassa olevista
luonnonlaeista", elleivät luonnonlaitkin perustu loogiseen
välttämättömyyteen. Tässä yhteydessä "mahdollisia maailmoja" ovat
siis ne, joiden olemassaolon sekä logiikka että metafysiikka sallii.) Itse
väitän, että metafyysistä välttämättömyyttä ei ole. Tiedän etten ole
ensimmäinen, mutta perusteluni ovat toivoakseni uusia.
Tarkastelen aluksi hetken,
mitä yleensä tarkoitamme "välttämättömyydellä". (Tarkasteluni on ehkä
epäkiinnostava, mutta välttämätön pitävälle todistelulle ja yleistajuisuudelle.
Jaha -- tässä tulikin jo yksi "välttämättömän" merkitys: ehdollisesti
välttämätön, jonkin asian ehto = jokin, mitä ilman toinen, tavoiteltu asia ei
toteudu.)
Käytämme (myönnän) sanaa
"välttämätön" mitä moninaisimmissa merkityksissä. Esimerkiksi
moraalisessa: "niin on välttämätöntä tehdä" tai (useammin) "niin
täytyy tehdä", jolloin "välttämätön teko" tarkoittaa
"ainoaa moraalisesti hyväksyttävää tekoa". Tässä tarkastelussa en käsittele
"välttämätöntä" merkityksessä "se mitä EI SAA olla (ehdollisesti
tai kategorisesti=moraalisesti)", enempää kuin jo käsittelin. Rajoitun
merkitykseen "sellainen, joka EI VOI olla tapahtumatta/esiintymättä".
--"Ei-voiminen" voi olla (ainakin) loogista tai fysikaalista, joten
olisi ehkä parempi puhua "merkityskirjosta" kuin
"merkityksestä". Mutta asiaan.
Sanomme usein
"tapahtumaa x seuraa välttämättä tapahtuma y" fysikaalisen
välttämättömyyden mielessä. Esimerkiksi ilmapallon narun avaamista seuraa (maan
pinnalla normaalissa ilmanpaineessa) "välttämättä" pallon
tyhjeneminen. (Täsmällisemmin: kaasumolekyylien tiheys pallon sisällä muuttuu
"välttämättä" yhtä pieneksi kuin ympäröivässä ilmassa ja pallo
kurtistuu kokoon.)
"Narun avaamista
seuraa VÄLTTÄMÄTTÄ pallon tyhjeneminen (juuri spesifioiduissa olosuhteissa ja
merkityksessä)" tarkoittaa tällöin sitä, että JOKAISTA ilmapallon narun
avaamista (spesifioiduissa olosuhteissa) seuraa pallon
"tyhjeneminen".
Voisi myös väittää:
luonnonlain "seuraustapahtuma" on "välttämätön" siinä
mielessä, että ihminen ei voi millään keinolla VÄLTTÄÄ sitä, kun
"aiheuttajatapahtuma" on esiintynyt. Tämä oli varmastikin totta
kivikaudella useammissa tapauksissa kuin nykyisin. Jos keksisimme kielen nyt,
emme ehkä puhuisikaan "välttämättömyydestä". Joka tapauksessa:
"seuraustapahtumia" voidaan nykymaailmassakin pitää
ihmiselle-mahdottomina-välttää, SIKÄLI KUIN ihminen ei muuta mitään
"aiheuttajatilanteessa" laajasti käsitettynä. Ihminen ei esimerkiksi
voi välttää avatun ilmapallon (lisä)tyhjenemistä, jos hän ei sido narua
takaisin eikä muuta ympäröivän ilman painetta jne. Joka tapauksessa: "x:ää
seuraa välttämättä y" tarkoittaa (ilmauksen yhdessä käytössä) vain sitä,
että JOKAISTA x:ää seuraa y.
Fysikaalinen
välttämättömyys ja ilmeinen välttämättömyys
Ihminen (tai moni
ihmisyksilö) ei mielellään myönnä aina-seuraamista välttämättömyydeksi
lainkaan. "X:ää seuraa ehkä aina y (tai on seurannut kaikissa tähän asti
havaitsemissamme tapauksissa), mutta miksi ei VOISI tapahtua toisin?".
Moni meistä on valmis puhumaan "välttämättömyydestä" vain jos pystyy
havaitsemaan, että y syntyy juuri X:STÄ -- eikä vain x:n ainesosista, niin että
ainesosien uudelleenjärjestyminen jää selittämättömäksi -- vain jos hänestä on
ILMEISTÄ, että x:ää ei voisi olla ilman y:n seuraamista. Vain jos muu olisi
esimerkiksi loogisesti ristiriitaista (ristiriidan vuoksi yhtä mahdotonta
kuvitella kuin pyöreä neliö).
"Fysikaalisella
välttämättömyydellä" tarkoitetaan joka tapauksessa "vain":
jokaista (fysikaalista) x:ää seuraa y (jos puhumme vain välttämättömistä
SEURAUKSISTA). Luonnolait ovat fysikaalisia välttämättömyyksiä. Koska mikään ei
näytä TEKEVÄN luonnonlakien ennustamia tapahtumaketjuja
("syy-seuraussuhteita") välttämättömiksi, loogikot määrittelevät
fysikaalisen välttämättömyyden usein tähän
tapaan: 'y on x:n "fysikaalisesti välttämätön" seuraus, jos ja
vain jos jokaista x:ää seuraa y kaikissa niissä maailmoissa, joissa tämän
ennustava luonnonlaki on voimassa'. "Fysikaalisesti välttämätön
tapahtuma(ketju)" on yhtä kuin
"tapahtuma(ketju),
joka esiintyy aina (niissä maailmoissa, joissa tietty luonnonlaki on
voimassa)". Lyhyemmin: fysikaalisesti välttämätön on aina-esiintyvää.
"Välttämätön"
tarkoittaa YKSINKERTAISIMMILLAAN "aina-esiintyvää"
(käytännössä-väistämätöntä). Kuten jo totesin -- melkein -- moni kuitenkin
suostuu sanomaan y:n x:ää-seuraavuutta "välttämättömäksi" vain jos
seuraavuudella on jokin SYY, jokin mikä TEKEE y:n aina-x:ää-seuraavaksi. (x on
tietyssä mielessä y:n syy, mutta kaipaamme syytä SIIHEN ETTÄ x on y:n syy.)
Tässä yhteydessä tarkoitamme (väitän) "syyllä" jotakin, mikä tekee
aina-seuraamisen YMMÄRRETTÄVÄKSI. Jos kysymme "Mistä syystä on niin (että
jokaista x:ää seuraa y)?", olemme tyytyväisiä vain vastaukseen, joka saa
meidät ymmärtämään -- joka lopettaa ihmettelymme (sitä kohtaan, että jokaista
x:ää seuraa y). Tunnustamme "syyksi" vain sen, mikä tekee
"seurauksen" ymmärrettäväksi.
"Välttämättömyys"
voi siis tarkoittaa 1) aina-tapahtumista 2) ymmärrettävää aina-tapahtumista,
aina-tapahtumista josta koemme: niin EI VOI olla tapahtumatta aina. (Kun x
esiintyy, ei voi olla esiintymättä/seuraamatta y.) Sanon jatkossa edellistä
EMPIIRISEKSI VÄLTTÄMÄTTÖMYYDEKSI -- sen tapauksessa sanomme y:tä x:n
välttämättömäksi seuraukseksi, koska HAVAINNOISSAMME x:ää on (ihannetapauksessa
aina) seurannut y. (En puhu "fysikaalisesta välttämättömyydestä",
koska en halua kiistää "henkisten" aiheuttajien, kuten
vaikutusvoimaisten liikepyrkimysten, mahdollisuutta.) Jälkimmäistä sanon
ILMEISEKSI VÄLTTÄMÄTTÖMYYDEKSI. Looginen välttämättömyys on ilmeistä välttämättömyyttä.
(Tätäkö Wittgenstein tarkoitti lauseellaan: on olemassa VAIN loogista
välttämättömyyttä?) Itse en ainakaan vielä sulje pois muiden ilmeisten
välttämättömyyksien mahdollisuutta.
Metafyysinen
välttämättömyys
Äskeisen tultua sanotuksi
on helppo vastata kysymykseen "metafyysisten välttämättömyyksien"
mahdollisuudesta. "Metafyysisiksi välttämättömyyksiksi" on väitetty
ainakin 1) sitä, että ei ole täysin yksityistä kieltä 2) sitä, että
tekojen/tilanteiden moraalinen oikeellisuus aina "supervenoi" ko.
tekojen luonnollisia (ei-arvo-)ominaisuuksia. Tämä tarkoittaa: aina kun teolla
on luonnollisten ominaisuuksien yhdistelmä Y, sillä on myös moraalinen
ominaisuus oikeellisuus, mutta Y ja oikeellisuus ovat eri asioita. --Puhun
lopussa siitä, miksi moraalisen oikeellisuuden supervenienssiä luonnollisten ominaisuuksien "päällä" on pidetty (ja voidaan pitää)
välttämättömänä.
Ainakin näissä tapauksissa
"metafyysisestä välttämättömyydestä" puhuttaessa 1) aina-esiintyminen on puhujalle ilmeistä,
mutta hän ei pysty perustelemaan sitä loogisesti (muussa tapauksessa hän
puhuisi "loogisesta välttämättömyydestä"), ehkä myös 2) havainnot
eivät vahvista aina-esiintymistä (kyseessäolevien asioiden esiintymistä ja
esiintymättömyyttä on vaikea havainnoida), eli kyse ei lainkaan ole
empiirisestä välttämättömyydestä. Voiko olla muuta aina-esiintymisen
ihmisille-ilmeisyyttä kuin looginen välttämättömyys?
Oletettakoon, että
tarkastelija T pitää yksityistä kieltä ilmeisen mahdottomana (ei vain
empiirisesti ei-esiintyvänä), mutta ei pysty osoittamaan siinä loogista
ristiriitaa. Jos mahdottomuus ei ole ilmeistä hänen logiikalleen, sen täytyy
olla sitä jollekin toiselle henkiselle kyvylle. Ehdotan: intuitiolle (en tunne
muita oivalluskykyjä kuin logiikan ja intuition).
Onko "metafyysinen
välttämättömyys" vain toinen nimi intuitiiviselle välttämättömyydelle
siten, että metafyysisiä välttämättömyyksiä on olemassa? Vastaan kieltävästi.
"Metafyysisesti välttämättömän asian" ideaan kuuluu, että 1) asia on
ilmeisen välttämätön sille, joka sanoo asiaa "metafyysisesti välttämättömäksi"
2) asia on TOSIASIASSA välttämätön, potentiaalisen havaittavasti
aina-esiintyvä. Onko meillä syytä uskoa, että intuitiot paljastavat
tosiasiallisia aina-esiintymisiä ja ei-koskaan-esiintymisiä? Vaikka en
halveksikaan intuitiota, tässä täytynee kysyä: kenen intuitiot? Eri
ihmisyksilöiden intuitiot käyvät usein ristiin, emmekä ole kehittäneet
vastaavanlaisia tarkistusmenetelmiä intuitioille kuin johtopäätöksille
(formaalinen logiikka, epäformaalinen argumentaatio). Jos "metafyysinen
välttämättömyys" tarkoittaa EI-LOOGISESTI ILMEISTÄ JA TOTTA
välttämättömyyttä, väitän että sellaista ei ole.
Muistutan vielä
määritelmästä: metafyysisesti välttämätön asiaintila on asiaintila, joka
vallitsee kaikissa niissä maailmoissa, joiden olemassaolon METAFYSIIKKA SALLII.
Mitä voivat olla METAFYYSISET TOSIASIAT, jotka sallivat tietynlaisen maailman
olemassaolon tai kieltävät toista olemasta olemassa? Miten olemme saaneet
tietoomme nämä tosiasiat? Emme empiirisesti -- aistihavainnoilla tai
introspektiolla -- koska "metafyysisellä välttämättömyydellä"
tarkoitetaan vahvempaa välttämättömyyttä kuin havaintojen paljastama
"tässä-maailmassa-toistaiseksi-aina-esiintyneisyys". Jäljelle jäävät
logiikka ja intuitio. Eikö olisi yksinkertaisempaa ja rehellisempää puhua
"maailmoista, joiden olemassaolo EI OLE LOOGISESTI EIKÄ INTUITIIVISESTI
MAHDOTONTA" kuin "maailmoista, joiden olemassaolon metafysiikka
sallii"?
Eräs "metafyysinen
välttämättömyys"
Välttämättömyyttä siihen,
että moraalinen vääryys supervenoi luonnollisia ominaisuuksia, on perusteltu
tähän tapaan*: on mahdotonta, että teon moraalinen vääryys olisi riippumatonta
teon luonnollisista (aisteilla tai introspektiolla havaittavista)
ominaisuuksista. Pidämme ilmeisenä, että jos kahdella teolla on samat
luonnolliset ominaisuudet, ne ovat molemmat väärin tai molemmat oikein. Mehän
arvioimme tekojen vääryyttä ja oikeellisuutta sen perusteella, mitkä ovat
niiden luonnolliset ominaisuudet (kuten kärsimykseenjohtavuus, tai
vaihtoehtoisia tekoja suurempaan/laajempaan kärsimykseen johtavuus). Katsomme
siis, että teon oikeellisuus/vääryys RIIPPUU teon (seurausten) luonnollisista
ominaisuuksista.
Toisaalta katsomme, että
esimerkiksi vääryyttä ei voida SAMASTAA mihinkään teon/seurauksen luonnolliseen
ominaisuuteen. "Väärä" ei tarkoita vain "kärsimystä
aiheuttavaa", vaan "sellaista mitä EI SAA tehdä (KOSKA se aiheuttaa
kärsimystä?)". Ergo: vääryys esiintyy aina tiettyjen luonnollisten
ominaisuuksien YHTEYDESSÄ, mutta on ERI ASIA kuin ko. luonnolliset ominaisuudet
= vääryys SUPERVENOI, PÄÄLTÄÄ luonnollisia ominaisuuksia.
Väite vääryyden
supervenienssin "metafyysisestä välttämättömyydestä" lähtee siis
siitä, että OLEMME VALMIITA PUHUMAAN "vääryydestä" vain, jos
supervenienssiä esiintyy. (Silti ei voida sanoa, että TARKOITTAISIMME "väärällä"
jotakin supervenienttiä, niin että vääryyden supervenienssi olisi käsitteestä
seuraava looginen välttämättömyys.)
Itse en pidä tätä
analyysiä pätevänä -- sen väittämää välttämättömyyttä toteennäytettynä. (Vai
pitäisikö minun sanoa: en usko sen KAIKILLE ILMEISEKSI TEHTÄVISSÄ OLEVAAN
välttämättömyyteen?) Kuten suluissa totesin, se ei ole käsitteellinen
välttämättömyys, analyyttisesti totta. Siksi voidaan kysyä: OLEMMEKO OIKEASSA
kieltäytyessämme tunnustamasta mitään ei-supervenienttiä (luonnollista) ominaisuutta
vääryydeksi? Entä jos "vääryyden" tai "ei-saamisen-tehdä"
lähempi analyysi paljastaisi, että vääryys onkin samastettavissa joihinkin
luonnollisiin ominaisuuksiin? Moraalisen "ei-saamisen"
määrittelyvaikeus on tunnustettu tosiasia.
Epäilen, että
"metafyysisestä välttämättömyydestä" puhutaan yleensäkin yhteyksissä,
joissa käsitteet kaipaavat lisäanalyysiä.
Viite
* Sayre-McCord, Geoffrey
(toim., 1988): Essays on Moral Realism. Tekstissä Blackburn, Simon:
"Supervenience Revisited" sekä "metafyysisen
välttämättömyyden" määritelmä että vääryys-supervenienssin perustelu.
Monella tavalla lukemisen arvoinen kirja, joskin itse arvostan enemmän Peter
Railtonin naturalistista reduktionismia: oikea toimintatapa on sellainen, joka
johtaa vaihtoehtoisia toimintatapoja enempään ei-moraaliseen hyvään kaikki
kokijat tasavertaisina huomioonottaen. Tämä on tietenkin revisionistinen
määritelmä (poikkeaa yleisestä "väärän" tulkinnasta), mutta Railton
puolustaa sitä neuvokkaasti: käsitteen revisionistista määritelmää voi pitää
säilyttävänä/vahvistavana (vindicative, vastakohta eliminative), jos se
vahvistaa ennemmin kuin heikentää varmuuttamme siitä, että tarkoitettu asia
(tässä moraalinen vääryys) on olemassa.
--Sähköyliherkkyyteni
vuoksi en ole pystynyt lukemaan lukijapalautetta, mutta yhteydenottoa voi yrittää
tänne: tosioita@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti