Mistä johtuu, että
koemme aistimamme "todellisena" (osana maailmaa) ja mielikuvamme
"ei-todellisina"? David Humen (A Treatise of Human Nature,
1740) mukaan näiden kokemusten ratkaiseva ero on siinä, että aistimus on
selvempi ja voimakkaampi kokemus kuin mielikuva. Selvyys ja voimakkuus luo
hänen mukaansa todellisuuden kokemuksen.
Tästä herää kuitenkin kysymys: miksi
kokisimme epäselvemmin/heikommin koetun vähemmän todelliseksi
(olemassaolevaksi)? Ja koemmeko: jos vaikkapa lintu pyrähtää ohitseni niin
nopeasti, että vaivoin tunnistan sen linnuksi, koenko sen siksi vähemmän
todelliseksi? Tai jos näen savupiipusta nousevan vanan, joka juuri ja juuri
erottuu taivaasta, koenko sen ei-todelliseksi?
Väittäisin (useimmiten vastaansanomatonta)
Humea vastaan: koen mielikuvani "ei-todelliseksi" siinä mielessä,
että se on olemassa vain niin kauan kuin jatkan sen tuottamista mielessäni.
"Todellinen" on sellaista, joka pysyy olemassa "omasta
voimastaan", ilman minun aktiivisuuttani. Tai: todellinen on olemassa
ulkomaailmassa, ei-minua.
Uskomuksen ja mielikuvan erosta
(Kysymys on tästä: miten se, että a) uskon sinisorsien pesivän kaislikossa, eroaa siitä, että b) vain kuvittelen sinisorsia pesimässä kaislikossa - minulla on vain mielessäni kuva sinisorsista pesimässä kaislikossa.)
Hume väitti
edelleen, että (pelkän) mielikuvan ja uskomuksen ero on vain siinä, että
uskomus on voimakkaampi kokemus. Hänen mukaansa: jos kaksi henkilöä lukee samaa
kirjaa, ja toinen heistä käsittää kertomuksen todeksi ja toinen sepitteeksi,
heidän kokemuksensa (ainoa) ero on siinä, että edellinen kokee juonenkäänteet
mielessään voimakkaampina.
Mutta eikö ole näin: käsitykseni siitä, onko
lukemani kirja todenperäinen, syntyy jo ennen kuin avaan ko. kirjan?
Käsitys todenperäisyydestä edeltää kirjan lukemista, ja mahdollisesti tekee
lukukokemukseni voimakkaammaksi. Kokemuksen voimakkuus ei luo uskoa
todenperäisyyteen.
Mikä siis lopulta tuottaa uskomuksen ja
(pelkän) mielikuvan eron?
Nähdäkseni vastausta voi etsiä tästä:
ensimmäinen johonkin-uskominen on pelkkä havainto tai aistimus
(esimerkiksi siitä, että kissa on aidalla).
Haluan huomauttaa: varsinkin lapsuudessamme
koemme havaitsevamme välittömästi, että kissa on aidalla tai mistä
lieneekin kysymys. Emme ajattele, että on olemassa aistimuksemme lisäksi jokin
"aine sinänsä", josta aistimuksemme voi erota. Ensimmäinen uskomus on
siis (vähintään) kokemus jonkin asiaintilan välittömästä havaitsemisesta
- ja havaitsemisesta itsen ulkopuolella.
Jos koen jotakin itseni ulkopuolisena -
aistittuna = annettuna = ei itse luomanani - vääjäämättä uskon siihen.
Lapsuudessani minulle syntyi kuva
(ympäristössä liikkumalla, vanhempiani kuuntelemalla...) kokonaisesta
maailmasta, jonka kaikki osat ovat olemassa oman mieleni ulkopuolella (ja
periaatteessa välittömästi havaittavissa).
Edelleen minulle syntyi kuva* monista tämän
ulkomaailman yksityiskohdista, eikä vain välittömästi havaitsemalla.
Ulkomaailman asiaintiloista voi kuulla tai lukea; on mahdollista päätellä
ulkomaailma-havaintojen pohjalta esimerkiksi se, kuka on syyllinen tiettyyn
murhaan (luoda mieleensä kuva siitä). Jos koen havainnonsisältöni
ulkomaailmana, koen myös niistä tehdyt johtopäätökset (johtopäätösten sisällöt)
ulkomaailmana.
Minulle syntyi siis kuva monista
ulkomaailman ("todellisuuden") yksityiskohdista, vastakohtana omille
mielensisällöilleni tai kirjoissa esiintyville toisten mielensisällöille
("ei-todelliselle"). -Sanan "todellinen" tekee
tarpeelliseksi se, että on olemassa sen vastakohta, "ei-todellinen".
Uskomukset ovat tavalla tai toisella
syntyneitä vaikutelmia (suoria tai epäsuoria havaintoja!**) siitä,
että asiat ovat tietyllä tavalla ulkomaailmassa. Toki voin uskoa myös
toisten
ajatusten ja tunteiden
ym. olemassaoloon, jotka nekin ovat ei-minun-luomiani. Kuten näen mielessäni
fysikaalisen maailman tilanteita, saatan nähdä mielessäni myös toisten
ajatuksia tai tunteita (heidän ilmeidensä tai puheidensa perusteella). On siis
ainakin kaksi uskomusten näyttämöä: fysikaalinen ja mentaalinen (toisten mieliä
koskeva). Toisin: voin uskoa = nähdä mielessäni, että jokin on olemassa
fysikaalisessa maailmassa tai toisten-mentaalisessa maailmassa. (Sen sijaan
tuntuu turhalta puhua "uskosta omien mielikuvien olemassaoloon",
koska niiden olemassaolosta ei voi erehtyä.)
Pääajatukseni on:
johonkin asiaintilaan uskominen on vain ko. asiaintilan ilmenemistä
itselle (johon liittyy tai ei liity kokemus itse-luomisesta tai sisäisyydestä,
minun tai toisten).
* Onko "kuva"
vain toinen nimi "uskomukselle", jolloin sillä ei voi määritellä
uskomusta? Väitän että ei, ja pyydän lukijaa malttamaan loppuun asti. (Voisi
sanoa: "minulla on kuva..." tarkoittaa: "näen mielessäni että
ulkomaailmassa...".
** Havainnoista
tehty johtopäätös on esimerkki epäsuorasta havainnosta. Toinen esimerkki on se,
kun uskon jotakin minulle kerrottua. (Tähänkin voi toki sisältyä päättelyä.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti